Fysisk aktivitet är det smartaste du kan göra för din hjärna

15 okt, 2019 | Aktiv, Engagemang, Föreningsliv, Hälsa, Hjärnan, Inlärning, Stresshantering, Sverige

De flesta av oss känner till att man mår bättre av att träna, men det som många inte vet är att fysisk aktivitet i princip är bra för alla dina tankemässiga förmågor; koncentration, simultanförmågan, stresstålighet, minne och inlärning. Till och med vårt IQ blir bättre av fysisk aktivitet.

Det är inte bara Anders Hansen, läkaren som skrivit boken Hjärnstark, som säger att fysisk aktivitet är en av de viktigaste saker du kan göra för din hjärna. Bland förespråkarna finns även Jenny Nyberg, som är hjärnforskare och doktor i klinisk neurovetenskap vid Göteborgs Universitet. Även hon är helt på det klara med att vi kan påverka vår egen hjärnas hälsa, utveckling och kapacitet. Bara genom att röra på oss.

Nya hjärnceller produceras varje dag

Precis som resten av kroppen utsätts din hjärna för dagligt slitage, skador, sjukdomar och åldrande. När vi blir äldre minskar hjärnan i vikt, hjärnbarkens tjocklek minskar och delar av hjärnan krymper. Vi får sämre minne och vår förmåga att lära oss nya saker minskar. Länge trodde man dessutom att hjärnceller bara producerades under hjärnas utveckling. Dog hjärnceller fick man aldrig tillbaka dem. Men de senaste årens forskning visar att vi får nya nervceller varje dag. Hela livet. Puh!

Bromsa effekterna av hjärnans åldrande

Det som Jenny Nybergs och andras forskning visar är att vi själva kan påverka våra hjärnors formbarhet, förbättra dess struktur, funktion och hälsa – bara genom att röra på oss. Du kan alltså helt av egen kraft bromsa de negativa effekterna av åldrandet på hjärnan. Men hjälp av magnetkamera har forskare även kunnat se att hjärnan är det organ som påverkas mest av att vi rör på oss.

Rör dig regelbundet

Konditionsträning är det som har störst effekt. Och då är det viktigt att den sker regelbundet, över tid. En enstaka löprunda eller promenad ger omedelbart mer blod till hjärnan, men det tar tid att bilda nya hjärnceller, bygga nya blodkärl och förstärka kopplingen mellan hjärnans olika delar. Så häng i, helt enkelt.

Koncentration och kondition = sant

Enligt amerikansk forskning hänger god kondition och bra koncentrationsförmåga ihop. Du kan alltså öva upp koncentrationen genom att röra på kroppen. Forskningen visar till exempel att 20 minuters rörelse vid ett enda tillfälle gör att barn har bättre resultat på läsförståelse (Hillman C 2009). Och bara 4 minuters rörelse ökar 10-åringars förmåga att strunta i distraktioner (Tine M et al 2015). Med dessa resultat kan man ju undra varför vi inte har mer idrott och rörelse i skolan.

Du blir bättre på matte av gympa

En svensk studie, Bunkeflostudien, har visat att daglig idrott på skolschemat ökar den fysiska aktivitetsnivån hos barn och har stor effekt på skelett och muskelstyrka, men dessutom på skolresultaten. Man blir alltså bättre på matte och svenska genom idrott och fysisk aktivitet.

Och vill du bli bättre på engelska ska du öva glosorna på löpbandet. För du lär dig 20% mer glosor när du rör på dig än om du sitter stilla. Även kreativiteten ökar av träning och rörelse. Einstein sägs ju ha kommit på sin relativitetsteori under en cykeltur.

Det är aldrig för sent

Även om du inte rört på sig tidigt i livet så visar studier att om man börjar senare så får du ändå positiva effekter på hjärnan. En äldre hjärna mår också bra av att man rör på sig och funktioner som minne och inlärning förbättras. Så om du inte redan är aktiv på egen hand eller är med i en förening – leta upp gärna upp en klubb som verkar kul och kom igång med motionen!